Man arrangerar även företagsevent ombord, något som varmt kan rekommenderas både för lagkänslan och upplevelsen. Det händer någon särskilt med en människa när hon tvingas sänka tempot och med vinden som enda motor glida fram i blott fyra knop genom fjärden – det är något helt annat än att ta en ribbåt till Sandhamn för att svepa en bärs och åka hem igen. (Utan att för den delen tala illa om vare sig ribbåtar, Sandhamn eller öl.) Det är helt enkelt en mäktig upplevelse att tillsammans med kollegor och besättning manövrera ett fartyg på 350 ton enbart med hjälp av vinden och den egna handkraften.
Expedition Rädda Östersjön
Briggen Tre Kronor är inte bara ett vackert skepp – hon är även ett medel för att sätta fokus på hållbarhetsfrågor. Skeppet har ingen mindre än kronprinsessan Victoria som gudmor, som länge varit engagerad i frågor som rör rent vatten. Tillsammans med Expedition Baltic Sea driver man dessa viktiga frågor i projektet Expedition Rädda Östersjön. I samarbete med Stockholms Universitet och Östersjöcentrum samlar man forskare, organisationer och beslutsfattare för att sprida kunskap om läget i Östersjön, organiserar föreläsningar, utställningar och har även sju år i rad arrangerat ett årligt Östersjöseminarium som direktsänts på SVT.
– Vi är stolta över vårt vackra skepp som är unikt och vi är stolta över vårt budskap som är att rädda Östersjön. Hon ska segla i hundra år och då måste havet också finnas kvar minst lika länge, säger Anders Mannesten, vd på Expedition Baltic Sea.
Men det är inte enbart för Östersjön som Tre Kronor vurmar. Man sysslar även med ungdomsverksamhet som innefattar praktik i samband med sjörelaterade utbildningar, volontärverksamhet och integrationsseglingar för ungdomar i riskzonen för utanförskap. Exempel på samarbetspartners är Fryshuset, Fittjapulsen, S:t Botvids Gymnasium och Svenska kyrkan.
En storslagen och galen idé
Men hur började allt? Briggen Tre Kronor må se ut som ett fartyg från 1800-talet, men hon är ett nutida bygge. Det hela startade på 1990-talet då ett gäng entusiaster sörjde att så många ståtliga segelfartyg försvunnit från Stockholmssiluetten och idén om att bygga ett nytt segelfartyg enligt gamla ritningar föddes. Man började leta efter ritningar efter skepp i den här storleken – för att upptäcka att inga fanns. Det var helt enkelt en hemlighet som man inte tecknade ner med risk för att fienden skulle komma över ens dokument – ritningarna fanns enbart i huvudet på skeppskonstruktören och kunskapen ärvdes sedan till en son eller betrodd efterträdare. Tills man slutade bygga segelfartyg av den här typen. Men man hade tur – på ett museum i Karlskrona fanns mot alla odds en komplett ritning på ett skepp som hette Gladan och det är efter detta fartyg som Tre Kronor är ritat. Det tog hela tio år att bygga henne, men man ville att allt skulle ha högsta klass samtidigt som finansieringen var en ständig utmaning, så man byggde helt enkelt bara när det fanns medel att bygga till yttersta kvalitet och tack vare en generös donation kunde man sjösätta Tre Kronor 2005. Tre år senare var den komplicerade riggen klar och jungfruturen gick 2008. Men kvaliteten går inte att ta miste på – Tre Kronor af Stockholm har blivit utsedd till världens bäst byggda träskepp.
En vanlig sommar seglar hon till fem länder och 25 städer runt Östersjön och var hon än dyker upp i sin majestätiska prakt stannar världen upp för en stund för att beundra henne. Hållbarhetsfrågan och projektet Expedition Rädda Östersjön är ständigt med på resan och nog är det passande – Briggen Tre Kronor af Stockholm är själva symbolen för fossilfri drift.
På grund av coronapandemin och dess restriktioner tar Tre Kronor färre passagerare per kryssning för tillfället – vill du vara säker på att säkra en plats ombord i sommar så boka i god tid. Länk till bokning finner du här.